Noord Korea 2013 - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Floris Otten - WaarBenJij.nu Noord Korea 2013 - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Floris Otten - WaarBenJij.nu

Noord Korea 2013

Door: FlowRush

Blijf op de hoogte en volg Floris

13 Augustus 2013 | Noord-Korea, Pyongyang

13 Aug:

Het gaat gebeuren! Uitgecheckt maar niet voordat ik mijn Franse huisgenoot Paula gedag zei op mijn kamer die zelf 5 business meetings in Beijings had met importeurs.

Ik nam de airport express trein naar terminal 2 van de internationale vliegveld om mij daar in te checken bij Air Koryo. Alle toeristen voor deze hele maand zullen in dit enige toestel zitten voor heel Noord Korea, wat er maar 200 zijn.

Niet alleen Juche Travel Services, maar ook Young Pioneer Tours, Koryo Tours en Yourway2go waren ook aanwezig, maar onderling had elke reisbureau genoeg veranderingen in hun reisprogramma's.

Ik heb het gevoel dat ik de eerste Nederlander ben die op deze Liberation Grand Tour van 14 nachten ga, daar is een goeie kans voor, zeker bij het kijken naar Mt. Paektu, de oostkust van Chilbo, Sariwon en Samil Lagoon, die nog steeds allemaal vrijwel niet bezocht worden en ook niet beschikbaar zijn in NL. Ik ben heel erg enthousiast en benieuwd, expect the unexpected, ook na al die documentaires, artikels, interviews, nieuws, wiki's, meme's, plaatjes, propaganda en meer.

Dit word echt iets bijzonders!

Op het Beijing vliegveld vond ik de groep terug die verder ook bestond uit een Pools/Canadese familie, waarbij Woytek de zoon al 134 landen had bezocht, wat mij erg jaloers maakte.

Uwe vertelde ondertussen een triest verhaal over zijn broer en diens vrouwen in de Fillipijnen(Hij trouwde daar 5x keer en was overleden aan sigaren vorig jaar). Toen mochten we gaan instappen op het Russisch type model TUPOLEV TU-204.

Na een korte vlucht en een lied van Noord Korea(niet het volkslied) waren we in Pyongyang! Meteen een aparte sfeer begon op ons in te trekken.

Bij de douane was het erg spannend omdat medewerkers en soldaten daar met gebrekkig Engels vroegen naar iPhones en iPads, maar dat had ik beide niet, wel een laptop, 2 camera's en een S4.

Mijn S4 werd ingetrokken en na een kwartier kreeg ik die terug zonder problemen, tenzij mijn simkaart nu gekopieerd is...gelukkig mocht de S4 mee ook al zijn de Noord Koreanen als de doods bang voor GPS technologie.

Nu kan de tour eindelijk beginnen. We werden voorgesteld aan 3 gidsen waaronder Mister Lee Tsung(28), Miss Aun Tchin Tsu(21) en Miss Pang Funi(26) terwijl onze eerste chaffeur een veteraan genaamd Kim Song zou zijn.

Uwe zelf is 54, en hij was aan het reizen totdat zijn geld en vakantiedagen op zouden zijn. Wat vreselijk veel heerlijke vrije tijd! Ondertussen deed James Scullin onze Australische gids qua uiterlijk mij sterk denken aan de activist Peter Joseph.

De Arch of Triumph was een erg grote oorlogsmonument en de eerste van de velen die eraan zaten te komen. Na talloze hostels was ik blij om in een normaal hotel genaamd Koryo Hotel te zijn, nou ja, normaal? Zoals verwacht staat de staats televisie de hele dag de avonturen van Kim Jong-un te vertellen, maar er werden ook vele militaire en nationale lieden gezongen, nog meer fragmenten uit de Koreaanse Oorlog en meer bizarre propaganda fragmenten.

Een verassing was wel dat nieuwszenders zoals Al Jazeera, CCTV en BBC ook beschikbaar waren, maar verder niets. In mijn groep ontmoette ik verder Nicholas, een half Japanner/half Brit die Japans aan het studeren was.

Wat ook opmerkelijk was is dat er een jonge tiener in onze groep was, maar later op de tour zag ik zelfs 2 kleine westerse kinderen met hun familie rondlopen! Blijkbaar is zelfs Noord Korea leuk genoeg voor een "familieuitje". Maar jonge toeristische stellen? Die zag ik dan weer niet.

De Koryo Bar aan de top van het hotel was spectaculair omdat heel Pyongyang niet verlicht was met uitzondering van het Metro Station(die overigens elke ochtend erg luide propaganda muziek laat horen) en de rode felle Juche Toren, maar ook omdat de bar langzaam meedraaide in 360 graden.

14 Aug:

Miss Aun kan vloeiend Japans, Koreaans, Chinees en Engels, en dat voor een 21 jaar trainee gids meisje, respect! In onze groep zaten verder 2 Britten genaam Matthews en Nicholas waarvan Nick alles opschreef in zijn memoboek tijdens de eerste week van de tour. Grappig, want dat deed ik eigenlijk ook op mijn S4 memo's, maar dan vooral de leukste, boeiende en bijzondere momenten opschrijven.

Na een korte parkwandeling gingen we onze verplichte respect betuigen bij de grote overleden leiders van de staat; Kim Il-sung en Kim Jong-il. Hun twee enorme bronzen standbeelden op de Mansu Hill zijn onmisbaar in het leven van het volk.

Vervolgens vertrokken we naar Nampo om daar de West Sea Barrage te checken, wat een grote indrukwekkende dam was, eigenlijk net zo boeiend als de Hoover Dam in Nevada. De weg ernaartoe was echter wel ontzettend bumpy, waardoor fotograferen enorm moeilijk was. Wel dikke lol gehad met lancerende mensen ghehehe!

Verderop bij een samenwerkend boerderij gebeurden werd ons door een lokale gids(ook de eerste van velen) verteld dat het hier was waar Kim Il-sung zijn ideologie voor het eerst vertelde met betrekking tot landbouw.

Ondertussen begon Lee Tsung het minst boeiend te zijn om naar te luisteren omdat hij de meest serieuze was, terwijl ik hier al begon in te zien dat vooral Miss Pang een makkelijke slappe lach heeft.

Na een kleine water kunstmest fabriek waarvan er werd gezegd dat 2 miljoen Noord Koreanen ervan afhankelijk waren(wat ongelovig klinkt) gingen we naar het buitenlandse boek shop waar belachelijk veel tot alleen maar boeken werden verkocht over de overleden leiders.

Verder sprak ik naderhand met de 2 Hongaren in de groep genaamd Peter en Adam, een andere Italiaan genaamd Stephano en ook werd mij duidelijk dat de extreem getatoeërde man in onze groep uit Schotland Lee heet.

Interessante vragen zoals de vergelijkenis tussen West en Oost Duitsland van vroeger naar Noord en Zuid Korea nu en religie en diplomatieke relaties werden gesteld aan de gidsen. Een andere vraag was waaorm Kim Jong-un nog geen standbeelden, portretten of dergelijke heeft.

Het officiele antwoord is dat dit eraan zit te komen, maar de gidsen zeiden dat Kim Jong-un "modest" is en het niet wilt. Trouwens, ontiegelijk veel soldaten al met kalasnikovs zien lopen overal, ze zijn echt overal!

15 Aug:

We gingen netjes gekleed op Bevrijdingsdag naar het mausoleum van de twee overleden leiders. De Paleis van de Zon was immens groot en we moesten niet 1 keer buigen, maar zelfs wel 4 keer naar alle richtingen van de leiders toe. Meteen daarna kwamen we in wel 6 hallen voor elke leider terecht waar ontelbare medailles, cadeau's en andere waardevolle objecten zoals gouden zwaarden, een hele cruiseschip en grote luxe sleutels(?) lagen, plus veel meer.

De Revolutionaire Martelaar Begrafenis op Mt.Taesong was het volgende, waarbij op elk graf gouden hoofdbeelden te zien waren van deze helden.

Daarna gingen we wel heel speciaal voetballen met lokale twintigers van mijn leeftijd! Dit stond oorspronkelijk niet op het programma dus toen werd er erg genoten van deze vriendschap wedstrijd waarbij ik ook aan meedeed! Het werd uiteindelijk 3-0 voor ons.

Na een picknick omringd door vele andere picknickende Noord Koreanen gingen we naar een korte frisse douche op het hotel naar het circus toe wat een mooie warming up bleek te zijn voor wat er vanavond zat aan te komen.

De bekende metro van de documentaire filmjpes gingen we toen in, wat eigenlijk niet bijzonder voor mij was met uitzondering van het willekeurige gouden standbeeld bij 1 van de hallen dan.

Toen we gegeten hadden bij het Taeddong Diplomatic Club was het eindelijk tijd voor de Arirang Mass Games, het grootste spektakel show van Noord Korea EN de wereld. 100.000 artiesten voor 150.000 bezoekers spelen hun Koreaanse geschiedenis na in een krankzinnig, bijzonder en onvergetelijke ervaring.

Waarbij er ook fragmenten waren met haat naar U.S.A toe, maar ook werd duidelijk dat Kim Jong-il volgens hun legende uit een ei was geboren, letterlijk.

16 Aug:

Op naar Kaesong met haar Koryo Museum, wat vele oude objecten tentoongesteld had. De Stamp Shop was er ook dichtbij, maar toen gingen we naar de grens van beide Korea's in Panmunjom DMZ.

Het uitzicht was erg kalm en na een korte periode helemaal niet intens om in te lopen behalve dat je de Noord Koreaanse soldaten wel rust moest blijven houden. Absoluut geen gekken dingen hier doen en nooit de grens over steken, want ze zullen je van beide kanten neerknallen.

Ik zag geen Zuid Koreanen of Amerikanen maar vergat toen niet dat dit de meest bewaakte militaire zone ter wereld is, met aan de noordelijke kant 1 miljoen soldaten op standby mocht er een invasie gebeuren.

Na afloop kregen we een traditionele koreaanse lunch waarbij ik voor het eerst hondensoep at wat mij deed denken aan kalfsvlees, denk ik. We gingen toen naar de Mantsudaeu Art Studio DPRK Film Studio, dronken daarna bij een bier brouwerij restaurant en als laatste werd er ook erg goed eten geserveerd.

17 Aug:

De Grand Study Library House op het Kim Il-sung plein was vandaag als eerste aan de beurt, en inmiddels was de groep gezakt naar 13 man wat er eerst 21 waren.

Hierin luisterde we naar de Beatles en op de computer database werd zelfs duidelijk dat ze de boeken als On the Origin of Species, The Communist Manifesto en Animal Farm gewoon op voorraad hadden, erg boeiend. Maar geen Nineteen Eighty Four, die ik WEL bij me had en waarmee ik op een gegeven moment ook mee poseerde bij een ander oorlogsmonument.

Er was ook een grote balkon met een mooi uitzicht naar het Kim Il-sung plein met haar gestippelde wegen(waar soldaten moeten komen te staan tijdens de militaire parades), regimegebouwen met de nationale vlag en de hamer, sikkel en kwast plus de Juche Toren verderop voorbij de rivier.

We gingen toen naar de 3 "Revolutions of Exhibition" waarbij we er maar 1 mochten kiezen. In eerste instantie wou James erg graag naar de Space Exhibitie vanwege de raketten en wellicht de nucleare capaciteiten die daar te zien zijn, maar net zoals zijn vorige tour werd dit verzoek afgewezen met zeer waarschijnlijk een smoes.

Integendeel gingen we naar de Industriële Exhibitie waarbij er vele machines en reconstructies getoond werden. Bij de lunch ergens anders kwamen we personeel tegen die Indonesië vertegenwoordigde. Ze vertelde dat ze gewoon overal mochten lopen in Pyongyang zonder begeleiding BEHALVE appartementen, waarbij je op controle werd gevraagd naar een ID kaart. En ze hadden de Noord Koreaanse Won bij zich, waarvan ik later een setje kocht voor thuis.

Omdat het gedeelte van Mt. Myohyang afgesloten was geworden vanwege waterstromingen gingen we naar Sariwon toe om daar wat andere plekken te zien, zoals een boeddhistische tempel complex op Mt.Jongbang uit het jaartal 898 waarbij ik binnenin ging bidden voor meer algemene geluk in mijn leven.

In de avond dronk ik volgens mij rijstmelk en rijstwijn. Omdat er verder niks te doen was gingen we maar poolen met meerdere keren dat de stroom in ons hotel hier uitviel. Lekker in het donker toen met zaklampjes geschenen!

Trouwens, elke dag had ik steeds maar als hoofdkeuze qua drank water of bier. Ja, of frisdrank tegen betaling. Maar wat ik wou zeggen is dat ik dankzij Noord Korea een bierdrinker ben geworden. Hiervoor had ik de "bier stap" overgeslagen en stortte ik mijzelf op sterke drank. Nu lust ik beide voor de rest van mijn leven. Bedankt!

18 Aug:

Nog steeds last van een rood irriterend oog terug naar Pyongyang eerst de nieuwe Revolutionaire Martelaar Begravenis bekijken die een maand geleden geopend was net zoals de gerenoveerde oorlogsmuseum.

Naderhand naar de geboorte plaats van Kim Il Sung geweest. Ik kocht een set van Noord Koreaanse Won, 100 Won is eigenlijk 7 eurocent maar zij rekenen 1 euro per 100 Won voor de toeristen.

De Toren van Juche en de Party Foundation Monument waren beide prominente landmarks en tussenin gingen we ook nog bowlen. In de avond gingen we naar 1 van de meerdere pretparken die wij rond ons zagen, waar er een grappig verhaal gebeurde.

Naast de attracties en de arcade hal binnenin waren er vele Koreanen aan het genieten waarvan er sommige zelfs nu nog in uniform waren. Maar het verhaal gaat over 1 van die grote insecten die harde geluid maken rondom bomen en planten.

James de gids schrok van 1 die voor hem ging landen op de grond. Maar toen kwam er een jochie die het oppakte zonder paniek, hield hem voor zijn oor en keek naar ons terwijl de insect harde geluid maakte. Hij keek alsof hij zei: "How's your day going?" en toen liep hij ermee weg. Dit was een heel spontaan moment!

19 Aug:

Een historische plek bezocht waar er gebombardeerd was door de Amerikanen en binnenin het museum werd er uitgelegd waarom ze soevereiniteit en onafhankelijkheid handhaven.

Het nationale culturele Koreaanse exhibitie gebouw toen binnengelopen waar er ontelbaar waardevolle spullen lagen van Koreanen zelf, en dus niet internationale zoals bij Mt.Myohyang.

Het nieuwe oorlogsmuseum wat daarna gebeurde was de grootste en gekste spektakel plus obsessie over een oorlog ooit. Zelfs een hele afdeling was gereserveerd naar het verlies van de Amerikanen tijdens de Koreaanse Oorlog in de jaren 50. En uiteindelijk zagen we maar 40% van het museum, en dat was al veel te veel.

Overigens lag de USS Pueblo hier nog steeds als een propaganda spionage schip ingenomen door hun. Het metro museum was ook veel te groot en alle aandacht ging uiteraard naar de grote leiders en dan pas daadwerkelijk metro's enzo.

De nieuwe Nederlandse toerist Jeroen kwam er toen bij, en het werd vermeld dat alleen hij, ik en Uwe volgende week als toeristen bleven, waardoor het dus eigenlijk een privetour werd.

Rond deze tijd merkte ik ook dat de norks graag zinnen eindigen met "Mi Da" wat "To Be" vertaald is. Tijdens de avond werd er afscheid van de rest van de toeristen genomen in de vorm van karaoke.

Naderhand nog wat gedronken in het hotel, maar de vrouwelijke bartender gaf als wisselgeld meer geld terug dan dat ik moest betalen voor de cocktail. En ik bleek niet de enige te zijn waarbij dit gebeurde, wat merkwaardig is.

20 Aug:

Het was druk op Pyongyang Airport omdat er veel toeristen vertrokken, bijna iedereen in het hele land. De rest ging toen een ANTONOV AN-24 binnenstappen waarbij voor het opstijgen er veel rook tevoorschijn kwam in het kabinet. Ik dacht dat we gingen stikken, maar toen stegen we op.

Aangekomen in Samjiyon ontmoette we andere kleine groepen waaronder 4 Spanjaarden, een Duitser en 2 Amerikaanse Zuid Koreanen, die allemaal uiteraard hun eigen gids hadden. Dit zou de huidige gezamenlijk groep worden voor de eerste paar dagen.

O Su Ryon de Duitse KITC, Mikhail de Duitser, Theodor en Amy Chung de AZK's, Li Sol Hyang de ZKse KITC en natuurlijk meneer Quan de Spaanse KITC. Helaas ben ik de namen van de Spanjaarden vergeten!

Mt.Paektu kwam nu eraan na een lange rit ernaartoe. Dit werd uiteindelijk het hoogtepunt van mijn hele tour omdat dit ook de nummer 1 reden was waarom ik Noord Korea wou bezoeken.

Een geheime basis voor Mt.Paektu werd toen bezocht waar Kim Jong Il geboren was. Tijdens deze nieuwe bumpy wegens waar vele hoge bomen waren zagen we ook regelmatig grote groepen soldaten marcheren.

Had ik al gezegd dat er ontiegelijk veel vrouwen in het leger zitten? Wat een passie, wat een gekte, haha! Bij aankomst van het nieuwe hotel speelde ik badminton met Uwe, Pang en miss Che, weer een prettige KITC gids. Miss Pang is trouwens ook een populaire zangeres binnenin KITC werd mij stiekem verteld.

Ik werd dronken in de avond met de Spanjaarden en hun gids en het was ontzettend boeiend en gezellig. De oudste Spanjaard had Noord Korea al 9 keer bezocht en als bedankje kreeg hij ook een pin met de 2 grote leiders erop.

Meneer Quan, de Spaanse gids, sprak over zijn werk en leven ervaring en na een half uur kwam de bar lady en James er ook bij zitten drinken. "Toupe" is proost in het Koreaans.

Voordat ik naar bed ging zag ik voor mijn neus een andere gids die ik meteen herkende van 1 van de documentaires die ik online op YouTube zag, dat was echt bizar! En hij was niet echt de vriendelijkste qua gidsen.

21 Aug:

Veel meer soldaten marcheerde rond deze bergachtige en boomachtige streken. Na een mooie waterval te hebben gezien gingen we naar het Lake Samji Monument met weer een grote bronze standbeeld van Kim Il Sung met daarnaast meerdere standbeelden van de soldaten, burgers enzovoort.

Toen vlogen we in hetzelfde toestel naar Mt.Chilbo. En op dit moment kreeg ik het gevoel dat de nork meiden mij leuk vinden. Bij de landing in Chongjin zagen we MiG 21's staan waarvan er geen foto's gemaakt mochten worden.

Na een 3 uur rit richting Chilbo maakte we erg mooie shots van de bergen en natuur daar. Opnieuw een stokje aangestoken in een boedhistische tempel en gebeden.

Weer helemaal terug gereden gingen we op weg naar een twee sterrenhotel wat echt gewoon een wooden cabin was van lage kwaliteit.

22 Aug:

Gisteren Inner(hotel) en Outer(natuur) Chilbo bezocht, nu was Sea Chilbo aan de beurt! We hebben gedanst met lokale mensen die varkensmaskers droegen en na een korte boottocht aten we krabben!

Die helaas van binnen nog bevroren waren. Daarna nog stiekem met andere norks rijstwijn gedronken en octopus op voordat weer verder vlogen vanaf Orang Airport bij Chongjin naar Hamhung, de tweede stad van Noord Korea.

Geland zwommen we na Sea Chilbo weer hier en in het pikkedonker toen harige clamps met meer rijstwijn opgegeten met nog meer gepingpong verder op de avond. Vanaf nu waren we echt nog maar met 3 gidsen en 3 toeristen over plus een nieuwe chaffeur genaamd meneer Paiek.

23 Aug:

Half 5 opgestaan voor de sunrise in Hamhung wat mooi was en toen nog even aan mijn Kenpo Karate gewerkt hier op het strand met de gidsen om mij heen kijkend.

Ik werd toen voor het eerst ziek want ik kreeg last van diarree en maagpijn, waarschijnlijk van al het zeevoedsel de afgelopen dagen. Vandaag ging ik geen gekke dingen doen en hield ik mij rustig.

We bezochten een fabriek wat erg erg stonk en vol van ammonium was. Een tomb van de Li Dynasty daarna gezien, en vervolgens alweer bloemen gelegd en gebogen bij 2 grote bronze standbeelden in het centrum van Hamhung.

Helaas vergat ik met 1984 als boek hiermee te poseren, anders had ik een leuke foto erbij. Niet getreurd, ik had 1984 al gebruikt bij de Party Foundation Monument. :)

Na de lunch voelde ik mij nog steeds ziek. Ik kreeg toen wel 10 verschillende pillen aangeboden en ik nam ze allemaal in, nog nooit zoveel tegelijk opgehad!

Wonsan is de volgende stad waar we bij de Agrarische Universiteit meer te weten kwamen over de grote leiders in de eerste plaats, en daarna pas dingen als landbouw.

Ergens anders in Wonsan mengde we ons met de lokale norks op een brug en een lang gedeelte naar een lichttoren waar er veel gevist en gegeten werd door velen.

Ze waren ontzettend uitnodigend en gezellig om te ervaren! Op dit moment waren we uitgeput van al het reizen maar het slechte nieuws was dat we niet in het Wonsan hotel konden blijven omdat er toilet en douche issues waren.

We reden meteen door naar Mt.Kumgang wat nog 2 uur rijden was. Tijdens de rit zat miss Pang naast mij en we begonnen te praten en discussieren over de Juche ideologie.

Maar toen ik Karl Marx en The Communist Manifesto erbij haalde wist zij niet waar ik het over had. Marxisme en Leninisme zegde haar niets, "self reliance" was echt Juche samengevat, en doelen van het communisme zoals de proletariats meer macht geven en de bourgeoisie neerhalen zegde haar ook niets.

Onderweg zagen we vele kapotte auto's en er sliepen zelfs mensen in het pikke donker langs de weg en 1 van hun zelfs midden op de weg wat ontzettend gevaarlijk was, wat een gekkigheid!

Bij de zoveelste militaire checkpoint kwamen we na een stop verderop 2 wolven tegen wat spannend werd. We gingen snel verder met de rit en we besefte ons toen dat dit een echte road trip was haha!

Aangekomen naar mijn mening het beste hotel van DPRK stortte ik in elkaar na een douche en was ik gelukkig de volgende dag opgeknapt.

24 Aug:

Mt.Kumgang stond nu op het reisprogramma, het is ziekelijk mooi hier! Tijdens het hiken weer vele mooie foto's met anderen gemaakt en het was weer snikheet!

Nadat we ook Samil Lagoon hadden gezien wat een grote meer was gingen we een Hot Spa in waarbij de vrouwen en mannen afgescheiden zijn van elkaar.

Uwe en ik deden hieraan mee, en we kwamen erachter dat alle andere mannen hier gewoon naakt rondliepen. Toen gingen we maar hun nadoen en wisselde we af tussen koude en warme baden.

Overigens konden we buiten makkelijk de muur beklimmen en kijken naar de vrouwen aan de andere kant, maar ik deed dat niet voor 2 redenen omdat er ten eerste andere mannen waren en ten tweede zat ik godverdomme in Noord Korea gast!

25 Aug:

Gisteravond zoveel lol gehad met de fart app op mijn S4, de nork gidsen waren en dol op! Vandaag een andere route van Mt.Kumgang gedaan genaamd Mt.Manmulsan.

Dit was de meest pittige hike die ik tot nu toe gedaan heb, het was zo warm en bij de top kreeg ik een welkomstbericht als SMS dat ik in Zuid Korea zat hahaha!

Ik had interesse in een Koreaanse massage maar omdat tijd gelimiteerd was skipte ik de lunch hiervoor. We reden na de lunch naar Sijung Lake waar onze laatste hotel zit.

Bij de kust naar de Gele Zee zwommen we weer, deze keer met vele blije en gelukkige Noord Koreaanse gezinnen. Het leek wel alsof ik op Zandvoort lag in Nederland, als je tenminste dat kleine bordje met STOP erop vergeet die probeert om toeristen en norks gescheiden te houden.

Spelend met elkaar en ook wat kleine kinderen wat erg schattig was sloten we de avond af in het hotel, waarbij we in een warm modderbad gingen liggen wat gezond schijnt te zijn voor je.

26 Aug:

Het einde nadert. Vanaf Samji Lake terug naar Wonsan voor een lunch(Sand Lance gegeten met daarbij octopus en magreel)nadat we voor het laatst nog op het strand aan het zwemmen waren.

Op de lange rit terug naar Pyongyang had ik alle foto's uitgewisseld met Uwe en miss Pang, ik kwam net uit met dit proces qua rit. Onderweg reed Paiek bijna een horde geiten aan omdat hij de hele tour al als een gek aan het rijden was op al deze stuiterende wegen.

27 Aug:

Uitgecheckt en afscheid genomen vloog ik vandaag terug naar Beijing terwijl er hiervoor emails werden uitgewisseld. Gisteravond gaf ik miss Pang nog stroopwafels, ze was hier erg blij mee.

Uwe was een geweldige roommate, gestoord op een gekke manier en enorm behulpzaam en dezelfde passie voor reizen als ik. Miss Aun was erg aardig en lief, maar ik zal vooral miss Pang nooit vergeten.

Ze was zo hardwerkend als hoofdgids de hele tijd en ik begreep van James dat zij stiekem eigenlijk de hele tweede week ziek was waaronder buikpijn. Haar schoonheid en intelligentie waren uitzonderlijk en haar passie voor DPRK was enorm.

Ze was gemakkelijk om te laten lachen en we kregen erg veel geluk dat we haar als hoofdgids kregen, simpelweg ook omdat ze zo gemakkelijk in het algemeen was en niet een keiharde veteraan streng op de regels.

Toch heb ik genoeg illegale foto's gemaakt omdat het zo interessant allemaal was. Over het algemeen ben ik erg, erg tevreden over deze tour en ik zal het zeker weten nooit vergeten.

Ik ben zo blij dat ik Noord Korea een kans heb gegeven. Het werd ook nooit saai hoe de lokale mensen met interesse naar ons keken terwijl wij dat ook naar hun deden. Heel veel gezwaai heen en weer, ook als Uwe vaak zijn Che Guevara pet op had kreeg hij zo vaak een salut van de soldaten, ze zijn echt gek hier.

Maar ja, aan de andere kant maakte we grappen dat we van de Stasi waren en dat we daarom zoveel foto's maakte van de mensen. En terwijl wij hun onderzochten werd er ondertussen ook naar ons gefilmd in de metro en bij de grote standbeelden, en waarom? Niemand weet dat, maar we vermoedden dat ze ons gebruiken als teken dat we onze genade en respect geven aan hun.

In ieder geval kun je met een reis naar Noord Korea het onverwachte verwachten zelfs als je het land goed bestudeerd hebt. Gegarandeerd een unieke belevenis!

Nu nog even snel een top 5 van Noord Korea momenten:

1.De mensen zelf, bijzonder gastvrij en interesse
2.Mt.Paektu ontdekken
3.Arirang Games
4.Voetballen met Norks
5.Het Oorlogsmuseum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 93955

Voorgaande reizen:

01 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Backpacking 2016

11 November 2015 - 13 November 2015

Weekendje Zwitserland

25 Augustus 2014 - 29 Augustus 2014

Bungalow Trip

30 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

U.S.A. Trip

01 December 2013 - 10 December 2013

Fly and Drive 2013

01 Augustus 2013 - 01 September 2013

Backpacking 2013

14 Juni 2013 - 17 Juni 2013

Roadtrip 2013

09 Juli 2012 - 15 Juli 2012

Vakantiehuis 2012

10 Juni 2012 - 24 Juni 2012

Rondreis 2012

02 Augustus 2010 - 06 Augustus 2010

LKKA 2010

05 Mei 2008 - 14 Mei 2008

Kreta

02 Augustus 1991 - 14 Augustus 2005

Spanje

03 Mei 2004 - 07 Mei 2004

School Trip

03 Februari 1992 - 03 Februari 2003

Oostenrijk

Landen bezocht: